Med gumpen i vädret

Midskepps privata dygn påbörjades med en brandövning efter Lunch. Alla for i flygande fläng upp på väderdäck. Vi visste att det var en övning på gång, men man blir alltid skärrad när det väl händer. När klockan blev fyra gick vi på våran eftermiddagsvakt. Fantastiskt väder, strålande solsken och lagom mycket vind. Större delen av vakten beslog blindorna ute på bogsprötet och passade på att visa upp sig från sin bästa sida.

(Nu ska ni föreställa er ett gäng som hänger dubbelvikta över en pinne med gumpen upp i vädret till allmän beskådan för resten av skeppet)

Efter vakten var det dags för etappens obligatoriska visning av filmen ”till Kina och hem igen” Ett måste för alla nya, och ett tillfälle för dem som var med att pösa över ordentligt.
Midskepps gick under däck tidigt och somnade sött i sina kojer.
Lagom till fyra gick en trött styrbordsvakt och lade sig och en nästan lika trött midskeppsvakt gick på.

Ljumna vindar och en stor stjärnklar himmel fick liv i oss. Längre fram på vakten, ungefär vid sextiden, exploderade horisonten i ett gyllene fyrverkeri och lilarosa molntussar. Vi höll på att spola och skrubba däck och tog en paus framme i fören för att vänta in solens första strålar.

Under skrivandet har vi fått sällskap av några vaktkamrater med tekoppar. Mastskepparassistenten Andy kom ner hit nu och frågade: Hur många tjejer behövs det för att blogga? (Vi sitter 4 st här). Tystnaden bredde ut sig i några sekunder. Svaret blev: Hur många mastskepparassistenter krävs det för att döda en stämning? Vi skrattade och sen slog han sig ner och var allmänt dryg, fick massage och tackade.

Det är snart trefika och Vågis har lovat ett dundrande trefika (stora bullar med chokladprickar i) och sen börjar vår nästa vakt, fortfarande strålande solsken och alla segel vi kan ha uppe sitter uppe, storbramen är nere för tillfället men blindorna, stagseglen och de andra råseglen är uppe, vi gör tre knop och befinner oss tre nautiska mil öster om Anholt.

Det var allt vi hade att berätta för den här gången.
Skepp O’hoj från Elin och Bell (Trix och Victoria som moraliskt stöd)






Kommentarer
Postat av: Karolina

Hej! Först vill jag tacka för en jättefin blogg :) Det är jättekul att läsa om Ostindiefararen, jag önskar att jag kunde få jobba ombord på henne! Jag undrar hur ni har fått möjligheten att jobba ombord på henne, hur mycket erfarenheter och sånt man måste ha och hur man gör för att söka, eller hur det nu går till...?! Jag hoppas verkligen att ni svarar, även om jag har märkt att bloggen inte har uppdaterats på ganska länge ;) Svara helst på min mejl :) : [email protected]



Tack och hej

2011-07-15 @ 01:25:52
URL: http://karolinalundell.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Först vill jag tacka för en jättefin blogg :) Det är jättekul att läsa om Ostindiefararen, jag önskar att jag kunde få jobba ombord på henne! Jag undrar hur ni har fått möjligheten att jobba ombord på henne, hur mycket erfarenheter och sånt man måste ha och hur man gör för att söka, eller hur det nu går till...?! Jag hoppas verkligen att ni svarar, även om jag har märkt att bloggen inte har uppdaterats på ganska länge ;) Svara helst på min mejl :) : [email protected]



Tack och hej

2011-07-15 @ 01:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0