Alice in Wonderland

Bell
Efter veckor av väntan har vi nu äntligen sett denna underbara film! Precis som jag skrev innan så blev det strike på alla förväntningar, man rycktes med, man levde sig in, man dog. Den var inte lika bra som Avatar men jag tror det är för att man redan vet var den här filmen utspelar sig, man har ett hum (from Humbridge) om vad man kan förvänta sig. Jag hade ingen aning om vad Avatar skulle handla om men jag viste att detta var Alice, som åkte ner i hålet för andra gången, och för dem som har sett den tecknade så kan man känna igen en hel del.
Jag älskar humorn i filmen och med både Johnny Depp och Tim Burton slår det omöjligt fel. Det bästa var The Hatter med futtervacken, hunden och den fina vita kaninen!

Betyg: 10/10 flygande saltkar!


Trix
Alice in Wonderland, hur länge har man inte väntat på att den ska ha premiär och samtidigt vetat att det är Tim Burton som har regisserat den och att han, som så många andra gånger, har valt att ta med Johnny Depp. När jag fick reda på att det var Helena Bonham Carter som skulle spela The Red Queen blev jag ännu mer föräntansfull, och jag måste säga att filmen levde upp till mina förväntningar. Den var rolig, fartfylld och spännande. Jag är inte så haj på den gamla Alice in Wonderland så för mig var det här en helt ny film, självklart vet jag ungefär hur berättelsen gick men det är inte så att jag ens har en aning mo ifall jag verkligen har sett den eller inte. Det tror jag påverkade mig positit i Tim Burtons nya version, jag hade inga förväntningar på hur några av karaktärerna skulle vara eller hur de skulle se ut, jag var öppen för vad som än skulle komma.

Tim Burton är min favoritregissör, han gör allting på ett barnsligt, roligt och lekfullt sätt samtidigt som han kan ta in morbida varelser eller händelser och det är helt okej. Som jag hatr fattat det så har han ändrat lite på hur viktiga olika karaktärer är och eftersom allas våran Johnny Depp spelar he Mad Hatter måste han givetvis bli en stor roll, vilket jag inte klagar över för jag älskar Johnny Depps sätt att lägga till det där lilla extra till alla sina karaktärer. Det som gör att man inte kan låta bli att älska honom. Jag hörde från en vän som sett en intervju på tv där de frågade Tim Burton varför han så ofta tog med Johnny Depp i sina filmer, svaret blev att när han ser något i en karaktär som Johnny Depp kommer skämmas över att göra, då tar han med honom. I detta fallet var det Futtervacken, dansen som The Mad Hatter gör i slutet. Tydligen hade de fått ta om den hur många gånger som helst bara för att Johnny Depp skämdes över att göra den! Sen får vi ju inte glömma Helena Bonham Carter som även hon väldigt ofta spelar i Tim Burtons filmer, kan bero på att honär hans fru, kan bero på att hon är en fantastisk skådespelerska. Nästan aldrig spelar hon en karaktär som är menad att vara vacker eller snygg, ändå är hon alltid vacker och snygg. Det är något med henne som gör att vad man än spökar ut henne med så blir hon alltid vacker. Hon vågar spela karaktärer som andra kanske hade tackat nej till då det hade känts pinsamt eller fult, det gör att hon växer ännu mer i mina ögon. Hon är sjukt duktig och sätter färg på sina roller så att man älskar dem fast man egentligen ska hata dem.

Så Anne Hathaway som spelade The White Queen, jag vet inte, jag förknippar henne så mycket med "En prinsessas dagbok" och sen måste jag säga att hennes sminkning var helt fel, hon hade vitt hår och vita kläder, sen var hon mörkt sminkad runt ögonen, mörka ögonbryn, mörkt lila läppstift och svartmålade naglar. På något sätt blev det en kontrast i henne som gjorde att hon inte var vacker, vilket jag verkligen tyckte att hon borde ha gjort. Själva skåderspeleriet klagar jag inte på, det var hur hennes utseende framstod. Mia Wasikovska som spelar Alice har jag inte sett något jag kan minnas av tidigare, men hon passade som rollen Alice även om hon absolut inte platsar som en av mina favoritskådisar. Hon gjorde det bra men jag skulle inte använda henne till något annat än en söt, oskyldig roll.

Sammanfattningsvis så var det en väldigt bra film, en film som man kommer ha hemma och titta på flera gånger utan att tröttna på den och varje gång kommer man upptäcka nya saker. En rolig barnfilm som utvecklats till något som passar äldre också, ibland kanske den kan vara väl brutal för barn med utstickande av ögon och så vidare, men det är ändå på ett milt sätt enligt mig. Sen är väl jag kanske ganska härdad också. Nu ska jag inte säga så mycket mer, jag älskade alla små karaktärer som fanns med och de gjorde filmen till en ännu bättre upplevelse. 3D-effekterna var bättre anpassade än till Avatar tyckte jag men ändå inget att skryta om, kanske för att vi inte har rätt slags bio för det. Anyway, helt klart sevärd film för alla åldrar!

Betyg: 9/10 Futtervacksdansare

Inte helt otroligt att det kommer ett blogginlägg med alla Alices (Mias) underbara klänningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0