Avatar

Med tiningsrubriker som "Förbjuden av Påven", "Gjorde mig deprimerad" och "En hälsofara" men också med "Biosucse", "Fantastisk" och "Tjänade in pengarna på en vecka" så var Bell och Trix och såg Avatar på Bergakungen idag (Självklart i 3D). Med en oväntad inledning visade sig filmen vara den Pokahontasliknade toppenfilm som alla säger.


Bell
Jag tycker verkligen filmen var värd att se. Jag förstår varför den skapat så mycket rubriker överallt. Jag älskar tanken på att människoliknande varelser kan leva så nära naturen och det hade varit underbart att testa det någon gång.

Betyg: 8 av 10 röksvampar

Trix
Jag måste medge att jag var fruktansvärt negativt inställd till Avatar från början, första gången jag såg trailern på reklamen tänkte jag att jag absolut inte skulle se den. Jag skulle ändå inte gilla den. Sen när alla började prata om hur fantastisk den var blev det ännu mer så att jag inte ville se den, jag är en sån person som inte tycker om att gilla saker i efterhand. När hela världen redan har insett hur enastående den är. Men så föll jag för trycket antar jag, bestämde att det var dags och så såg jag den. Ändå. Fast jag inte skulle. Och jag ångrar det inte en sekund.

Avatar var verkligen outstanding, i brist på svenska ord. Jag älskade den. Jag älskade sättet den var gjord på, trots att jag vanligtvis inte tycker om animerat på det sättet. 3D-effekterna var inte så häpnadsväckande, jag blev mer imponerad av Panda Vision på Liseberg, men de var inte dåliga på något sätt. Jag tror jag bara förväntade mig lite mer efter allt prat om det. Handlingen älskade jag också, även om jag inte kunde låta bli att stundvis jämföra den med Pochahontas eftersom jag läst mycket om att de är lika. Vilket de är.

När jag ser filmer som den här så kan jag inte hjälpa att jag hatar mänskligheten och bara vill utrota den med varje centimeter av min kropp. Hata är ett väldigt starkt ord, men jag måste faktiskt påstå att det är så starkt. Anledningen är att människor antagligen hade gjort exakt likadant som i filmen om det hade hänt på riktigt, och det gör mig så frustrerad. Hur kan tankelösa varelser som bara gör saker för att själva vinna på det få så mycket makt? Och framförallt, hur kan de vara så tankelösa? Jag vill krossa dem som små flugor.

Just nu känns det som att jag gärna hade bytt plats med Jake (huvudpersonen). Jag vill mer än något bli en Na'vi och en del av Omaticayafolket, jag vill hoppa omkring och svinga mig i lianer. Jag vill ha deras coola indianmålningar på mig, jag vill ha deras kläder, jag vill rida på en Direhorse. Jag vill flyga på en Toruk och jag vill bli Toruk Macto. JAG VILL VARA EN NA'VI!

(Folk som inte har sett filmen förstår antagligen ingenting av det sista stycket, men tolka det som att filmen var mycket angenäm.)

Betyg:
8 av 10 ponnysar


Nästa biofilm lär bli Snabba Cash eller Alice in Wonderland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0