OS-mössan

Jag antar att det inte är många i det här avlånga landet som har missat att titta på OS, även om det bara är en liten gnutta så har nog alla sett något. Då kan man ju inte undvika att se svenskarnas OS-mössor som är helt fantastiska! Jag tycker de ser jättemysiga ut och ska nog faktiskt ta och virka mig en egen. Dock tror jag att jag väljer andra färger och gör en personlig mössa då jag trots allt inte är så OS-intresserad alls :)

Virka din egen OS-mössa - det tar en kväll eller två.

Detta behöver du:


Virknål: Storlek nr. 8
Garn: Eskimå

(lm = luftmaskor, fm = fasta maskor, x= varv)

1.
Lägg upp 4 lm – ta ihop till en ring. Virka 8 fm runt ringen.

2. 2 fasta maskor i varje fast maska = 16 fm

3. x1 fast maska, 2 fasta maskor i nästa fm x = 24 fm

4. x2 fm, 2 fm i nästa fm x = 32 fm

5. x3 fm, 2 fm i nästa fm x = 40 fm

6. x4 fm, 2 fm i nästa fm x = 48 fm

7. x5 fm, 2 fm i nästa fm x = 56 fm

8. Virka 56 fm

9. Virka 6 fm, 2 fm i nästa fm x = 64 fm

10. Virka 64 fm – fortsätt virka på detta sätt och följ randningen

För att få OS-mössan:

Garn: Eskimå - Gul 24, Blå 12, Vit 01, Svart 02
Randning: 5 varv gul, 3 x vit, 1 x svart, 4 x blått, 4 x gul, 1 x svart, 1 x vitt, 5 x blått, eller önskad längd.

Puss
Trix


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0