Hans Majestäts drake

Okej, det var igentligen en helt annan bok jag var ute efter när jag och Trix besökte biblan i fredags, men efter att ha kollat på en massa böcker om pirater, vampyrer och till och med vampyrater(!) var det Naomi Noviks Hans Majestäts drake som fastnade.

Efter att ha läst på baksidan fattade jag direkt att det här var min bok, min min min min min min min min min.. Ja, ni fattar. Den har ALLT en bra bok ska ha! Utom kärlek än så länge, men jag har en tredjedel kvar och jag kan nästan ana vad som kommer ske där.. Så, nu tycker jag att resten av sverige ska bege sig till biblan och låna den!

Läs och kän längtan efter att hålla boken i era händer!
Napoleonkriget:

När HMS Reliant besegrar en fransk fregatt och lägger beslag på dess värdefulla last - ett drakägg - ändras kapten Will Laurences öde och liv för all framtid.


I en storm föll en matros överbord, och Termeraire (draken) som aldrig fått lov att flyga förut kastade sig ut i luften tillsammans med kapten för att rädda matrosen:

Vi kan inte flyga rakt mot honom, ropade han. Du måste kryssa Termeraire - flyga först norrut, sen söder ut, förstår du?

Om draken svarade försvann orden i vinden, men han tycktes ha förstått grundtanken. Han sjönk plötsligt ochvände snett norrut, med vingarna kupade mot vinden, och Laurences mage dök likt en roddbåt i dyningar. Regnet och vinden slog fortfarande emot dem, men inte lika mycket som tidigare, och Termeraire vände och gick över stag lika prydligt som en förnämlig skeppsbåt, sicksackade sig fram genom luften och återvände gradvis väster ut. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0